Šā gada 27.martā Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes (LU SZF) Komunikācijas studiju nodaļas diskusijas „Zīmoli un identitāte – mūsdienu vērtību stāsti” ietvaros par zīmoliem, to izvēli un ilgtspējību diskutēja Latvijas institūta direktore Karina Pētersone, reklāmas aģentūras Euro RSCG Riga direktors Ģirts Ozoliņš, LU SZF pētniece, lektore Marita Zitmane, portāla Draugiem.lv runas vīrs, sabiedrisko attiecību speciālists Jānis Palkavnieks un LU SZF lektore Lolita Stašāne.

 

Ģirts Ozoliņš, prezentējot pagājušā gada decembrī veiktā Euro RSCG Riga un SKDS pētījuma „Zīmolu nozīmība un ilgtspējība” rezultātus atklāja, ka Latvijas iedzīvotājus visvairāk uztrauktu četru zīmolu – Latvija, Google, Laima un Swedbank – izzušana. Kopumā pētījumā tika iekļauti 190 zīmoli (valstis, personas un uzņēmumi), taču tikai šie četri minētie bija nozīmīgi vairāk kā 50% respondentu. Par ilgtspējīgākajiem zīmoliem tika atzītas Latvijas lielākās augstskolas: Latvijas Universitāte, Rīgas Stradiņa universitāte un Rīgas Tehniskā universitāte. Starp iemīļotākajiem zīmoliem jauniešu auditorija ierindo Coca – Cola, BMW, Bite, Zelta Zivtiņa, Audi un Draugiem.lv. „Zīmoli ir viens liels veikalu plaukts, un cilvēki ir spiesti zīmolus salīdzināt. Turklāt tas, ka uzņēmums ieņem augstu vietu reputācijas topā, nenozīmē, ka sabiedrība tos atzīst par nozīmīgākajiem. Uzvar tie zīmoli, kas palīdz cilvēkiem padarīt ikdienu labāku un dod reālu palīdzību”, noslēdzot prezentāciju atzina Ģ. Ozoliņš.

 

Pēc pētījuma prezentācijas auditorijai tika demonstrēti LU SZF Komunikācijas studiju nodaļas 2. kursa studentu foto stāsti par zīmoliem. Jaunieši bija radījuši īsus vizuālos stāstus par tādiem zīmoliem kā Madara Cosmetics, Lāču maize, Lattelecom, Balticovo, Drogas, Kārums, Laima, Ādažu Čipsi un citiem.

Karina Pētersone, kuras vadītais Latvijas institūts veicina valsts atpazīstamību ārpus tās robežām atzīmēja, ka zīmoli jāvērtē pēc to rīcības, nevis pēc ārējā veidola. Pašreizējā valdība ir nodefinējusi raksturlielumus, kādam vajadzētu būt zīmolam Latvija, proti, droša, ekoloģiski tīra, tautsaimniecības un politiskās reformas veiksmīgi īstenojusi valsts, starptautiskā tūrisma galamērķis, solidāra un jaunām idejām atvērta ES valsts, uzticama Eiroatlantiskās sadarbības partnere.

 

LU pētniece Marita Zitmane atzina, ka zīmolu patērēšana atvieglo komunikāciju, tomēr atzina, ka Latvijā vēl nav tik izteikta patērētājsabiedrība kā ASV vai Rietumeiropas valstīs, bet drīzumā tas varētu mainīsies. Savukārt Draugiem.lv runas vīrs Jānis Palkavnieks ierosināja: „Latvijā ir daudz modernu lietu, kuras izcelt, – ne tikai rupjmaize un medus linu maisiņā”. Kopumā diskusijas dalībnieki bija vienisprātis – mākslīgi radīt zīmolus, kas varētu paust Latvijas identitāti un būt vienlīdz sekmīgi kā Latvijā, tā ārpus tās, nevar. Ir jāskatās uz veiksmīgākajiem zīmoliem un iespēju sadarboties ar tiem, kā arī nepārtraukti sekot esošo zīmolu potenciālam, izvērtējot, kurai auditorijai katrs no tiem būtu noderīgs – kāds tūristu uzrunāšanai, cits investoru vai uzņēmēju piesaistei.