11.01
2016
Latvija ārvalstu medijos 2015. gadā

Latvija ārvalstu medijos 2015. gadā

Jau vairākus gadus Latvijas Institūta veiktais starptautisko mediju monitorings apkopo datus par Latvijas atspoguļojumu starptautisko mediju saturā. 2015. gads viennozīmīgi bija notikumiem bagāts. Gan atsevišķi notikumi, gan ilglaicīgāki procesi Latvijā un pasaulē ir kalpojuši par pamatu teju 5800 publikācijām ārvalstu medijos, kas ir pievērsušies Latvijas tematikai.

Šī gada ietvaros Institūts ir monitorējis 85 valstu medijus. Ziņas tika aplūkotas gan lielākajās pasaules valodās, kā angļu, krievu, vācu, franču, itāļu, spāņu, gan skaitliski mazākās valodās, kā igauņu, lietuviešu, zviedru, dāņu un citās. Lai gan, objektīvi skatoties, ir teju neiespējami izpētīt datubāzes visās pasaules valodās, liekot uzsvaru uz lielākajām valodām, kā arī tuvākajiem lielajiem kaimiņiem, ir iespēja, pirmkārt, apkopot lielāko publikāciju skaitu un, otrkārt, saprast vispārējo tendenci ārvalstu medijos, galvenokārt, jo mazo valstu mediji nereti iegūst un pārpublicē informāciju no lielajām ārvalstu ziņu aģentūrām.

Iegūtie dati liecina, ka 2015. gadā par Latviju ārvalstu medijos ir publicēti 5783 raksti. Mēnesis ar lielāko publicēto rakstu skaitu bija janvāris, kad Latvijas vārds ārvalstu medijos parādījās 775 reizes. Publikāciju skaits gada pirmajā pusē saglabājās augsts, kamēr gada otrajā pusē tika piedzīvots sarukums publikāciju skaitā. Kulminācija janvāri un stabili augstais rakstu daudzums gada pirmajā pusē ir skaidrojams ar Latvijas kļūšanu par Eiropas Savienības prezidējošo valsti 2015. gada sākumā un palielināto mediju uzmanību Latvijai un valsts diplomātu darbībai.

2015. gadā pārliecinoši visvairāk publikāciju par Latviju ir sagatavojuši Krievijas mediji, sastādot 33.77% no kopējā rakstu skaita. Būtiski piebilst, ka neviena cita no Top 5 valstīm nepārsniedz 10% atzīmi. Aiz Krievijas seko Amerikas Savienotās Valstis (9.01%), Azerbaidžāna (6.67%), Igaunija (6.52%) un Lietuva (5.01%). Uzreiz aiz 5% atzīmes ir palikušas tādas valstis kā Vācija, Apvienotā Karaliste, Francija, Itālija un Ķīna.

No 5783 publikācijām par Latviju 2015. gadā, 35.7% rakstu bija ar pozitīvu ievirzi, 19.2% rakstu atspoguļoja Latviju negatīvā gaismā un 45.1% rakstu bija neitrāli. Konkrētāk aplūkojot pirmā desmitnieka valstu statistiku, atklājas, ka vienīgā valsts, kurā Latvija biežāk ir atspoguļota negatīvi nekā pozitīvi, ir Krievija. Austrumu kaimiņa mediji 2015. gadā ir publicējuši tikai 20% rakstus ar pozitīvu ievirzi, 30% rakstu ar negatīvu ievirzi un 50% rakstu, kas ir bijuši neitrāli. Turpretī, Amerikas Savienoto Valstu mediji Latviju pozitīvi atspoguļojuši  60% gadījumu (negatīvi 16.1%), Azerbaidžānas mediji 28% gadījumu (negatīvi 5.7%) Igaunijas mediji 18% gadījumu (negatīvi 3%) un Lietuvas mediji 36% gadījumu (negatīvi 9%).

Padziļināti analizējot ārvalstu medijos biežāk aplūkotās tēmas, pārliecinoši dominē trīs jomas – ārlietas, iekšlietas un drošība, katra sastādot attiecīgi 18.5%, 15.3% un 14.9% no kopējā rakstu skaita. Jāatzīst, ka tematu popularitāte nekorelējas ar pozitīvu atspoguļojumu medijos. Temati ar augstāko pozitīvo publikāciju attiecību ir sports (83.4%), kultūra (79.4%) un tūrisms (68%). Tas galvenokārt skaidrojams ar Latvijas popularitātes pieaugumu Rīga 2014 un prezidentūras laikā, nozīmīgajiem kultūras pasākumiem 2015. gadā (to skaitā Ziemeļu un Baltijas valstu dziesmu svētki un Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki), kā arī mūsu sportistu panākumiem pasaules čempionātos un labo sniegumu divās prestižākajās sporta līgās pasaulē – NHL un NBA.

Apkopotie dati sniedz informāciju, kas ļauj saprast ne tikai Latvijas tēlu pasaulē, bet arī dod vērtīgu informāciju par kopējo Latvijas stāvokli ekonomikas, iekšpolitikas, kultūras vai jebkurā citā nozarē. Latvija turpina būt viena no līderēm Eiropā ekonomikas izaugsmes ziņā ar mērķi tuvākajā laikā pievienoties Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijai. Arī ārpolitikā Latvija neatpaliek, par ko liecina veiksmīgā prezidentūra un sadarbība ar partneriem starptautiskajās organizācijās. Visi šie sasniegumi ir tikuši atzinīgi novērtēti  un tas redzams ne tikai rakstu kvantitatīvā pieaugumā, bet arī relatīvi pieaugošajā pozitīvo publikāciju pieaugumā. Arī starpvalstu attiecības ir novērojamas monitoringa datos, kā to pierāda augstais pozitīvo publikāciju īpatsvars ES un NATO sabiedroto valstu mediju vidū. Tai pašā laikā Latvija ir kļuvusi par upuri valsts kontrolētajiem medijiem Krievijā, kas ar savu agresīvo un nomelnojošo retoriku vēršas pret Latviju, kura ārpolitiski ieņēmusi nelokāmi nosodošu pozīciju pret Krievijas revizionistisko un agresīvo ārpolitiku.

 

© Foto: The European Union

vairāk

01.10
2015
LI radījis jaunu video par Latviju ārzemju auditorijai

LI radījis jaunu video par Latviju ārzemju auditorijai

Ceturtdien, 1. oktobrī, Latvijas Institūts (LI) publicē jaunu videomateriālu par Latviju “Latvia – Get to Know It!”, ko turpmāk varēs izmantot ikviens Latvijas iedzīvotājs, prezentējot savu valsti ārzemēs un tādējādi veicinot tās pozitīvu starptautisko atpazīstamību.

 

„Mūsu iecere bija - vairāk iesaistīt sabiedrību kopumā – lai ikviens iedzīvotājs komunikācijā ar ārzemniekiem kļūst par sava veida vēstnieku. Ar šo domu esam radījuši jaunus informatīvos resursus, kas atraktīvā un saistošā veidā ļaus pastāstīt ārzemju draugiem un darījumu partneriem par savu valsti,” skaidro LI direktore Karina Pētersone.

 

Cilvēki bija ļoti iemīļojuši 2006. gadā veidoto video – “Welcome to My Country”, taču tas diemžēl ir saturiski un tehnoloģiski novecojis. Tāpēc, ņemot vērā lielo sabiedrības pieprasījumu pēc vispusīga video, kurā īsi, bet saistoši parādīta Latvija, LI sadarbībā ar Latvijas prezidentūras ES Padomē sekretariātu un radošo aģentūru “!Mooz” 2014./2015. gadā ir radījis vairākus jaunus video.

 

Labas atsauksmes no partneriem saņemtas par prezidentūras reklāmvideo “Pleased to Meet you, Honestly”, aktīvi tiek izmantots arī nesen tapušais uzņēmējiem domātais video “Latvia – a Country to Be Proud Of”. Jaunās filmiņas “Latvia – Get to Know It!” tapšanā tika izmantoti tikai tie materiāli, kas filmēti šo divu video izveidei. Tādējādi LI izdevies ietaupīt resursus, vienlaikus radot ilgtspējīgu materiālu, ko iespējams izmantot arī pēc prezidentūras.

 

Papildus tam, šodien tiek laists klajā arī jauns papildinājums kampaņai “Latvijas stāsti”, kas tika veidota kā iespēja ikvienam radīt pašam savu Latvijas video stāstu par dažādām latviešiem tuvām tēmām. Jaunais fragments, kurā piedalās pazīstamais hokejists Kaspars Daugaviņš, stāsta par pagalmu – vietu, kur esam ieguvuši pirmos draugus, un kur mūsu olimpieši izcīnījuši pirmās uzvaras.

 

Abi videomateriāli no šodienas ir pieejami LI administrētajā Latvijas oficiālajā portālā ārzemniekiem www.Latvia.eu, kā arī LI Youtube kanālā “LatvianInstitute” un citos institūta sociālajos tīklos kā, piemēram, Latvijas oficiālā Facebook lapa “If you like Latvia, Latvia likes you”.

 

LI svarīgu lomu atvēl tieši digitālajai komunikācijai, kas ir daudz efektīvāka izmaksu un mērķauditorijas sasniegšanas ziņā. Dažādām komunikācijas platformām piesaistīta ievērojama auditorija: ap 350 000 apmeklētāju gadā portālam www.Latvia.eu, bet valsts oficiālajai Facebook vietnei If you Like Latvia, Latvia Likes you – vairāk nekā 10 miljoni skatījumu gadā.

 

LI darbības mērķis ir Latvijas pozitīvas starptautiskas atpazīstamības veicināšana, veidojot konkurētspējīgu valsts identitāti. LI izplata informāciju un sagatavo informatīvus materiālus par Latviju. Visi LI produkti atbilst valsts zīmola elementu vadlīnijām un ir brīvi pieejami ikvienam valsts iedzīvotājam reprezentatīviem mērķiem.

vairāk

13.05
2015
Latvijas kino popularizē valsti prezidentūras ietvaros

Latvijas kino popularizē valsti prezidentūras ietvaros

Nacionālais Kino centrs sadarbībā ar Latvijas prezidentūras ES Padomē sekretariātu izveidojis visaptverošu un apjomīgu filmu kolekciju no klasikas līdz mūsdienām, 25 DVD diskos tematiski sakārtojot 70 dažāda garuma un žanru filmas. Sagatavotā izlase ietver Latvijas kino vēstures un šodienas iespaidīgākās un raksturīgākās lappuses. Filmu izlase tiek dāvināta Latvijas vēstniecībām ārvalstīs, tādējādi nodrošinot to pieejamību Latvijas valsts piederīgajiem ārvalstīs.

 

Papildinot Latvijas kino popularizēšanu ārzemēs, Latvijas Institūts sadarbībā ar Inspired Digital ir izveidojis interaktīvo šķirkli Latvijas oficiālajā Facebook lapā.

Šķirklis veidots kā tests, kurā ārzemju Facebook lietotāji, atbildot uz atraktīviem jautājumiem, noskaidro latviešu filmu tēlu, kuram visvairāk atbilst viņu rakstura iezīmes un ikdienas paradumi. Turklāt tiek piedāvāta informācija, kurās vēstniecībās ārvalstīs ir pieejamas nosūtītās filmas. Interaktīvajam šķirklim angļu valodā "Latvian Film Collection" var piekļūt šeit: http://ej.uz/Latvian_Film_Collection

vairāk

05.03
2015
LI prezentē jauno Latviju reklamējošo video sēriju

LI prezentē jauno Latviju reklamējošo video sēriju

Latvijas Institūts, turpinot Latvijas starptautiskās atpazīstamības veicinošo kampaņu „Latvijas stāsti”, ir nācis klajā ar jauno videoklipu sēriju, kā arī atjaunoto valsts oficiālo portālu ārzemniekiem www.Latvia.euLatvijas prezidentūras ES Padomē radītās starptautiskās intereses mērķiem LI sadarbībā ar Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariātu ir radījis vairākus jaunus, valsts pozitīvas starptautiskās atpazīstamības veicināšanai paredzētus materiālus: brošūras, faktu lapas, interaktīvos risinājumus internetā, dažādus video, virtuālās ekskursijas, prezentācijas, kā arī funkcionāli uzlabotu portālu.

 

„Man ir prieks, ka LI savā darbā izmanto mūsdienīgas digitālās komunikācijas platformas atbilstoši jaunākajām pasaules tendencēm. Pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos ir nepieciešams nepārtraukti pilnveidot valsts rīcībā esošos publiskās diplomātijas instrumentus, lai nodrošinātu valsts reputācijas un atpazīstamības celšanu ilgtermiņā. Latvijas tēlā jāietver to, kādi mēs esam, bez kautrīguma vai lielīšanās,” norāda ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs.

 

„No šodienas ikvienam ārzemniekam pieejams dizaina un funkcionalitātes ziņā uzlabots skatlogs, caur kuru ieraudzīt visu, ko Latvija piedāvā. Savukārt Latvijas iedzīvotājiem un diasporām ārzemēs pieejami jauni informatīvie resursi, ar kuru palīdzību par savu valsti atraktīvā un saistošā veidā pastāstīt ārzemju draugiem,” skaidro LI direktore Karina Pētersone.

 

Laikā, kad ir noslēdzies Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas gads un sākusies ES Padomes prezidentūra, ārvalstu iedzīvotāji un žurnālisti daudz aktīvāk interesējas par Latviju. Izmantojot šo iespēju, kā arī ņemot vērā pašreizējo ģeopolitisko situāciju un cīņu informatīvajā telpā, LI pilnveido savu produktu klāstu atbilstoši jaunākajām komunikācijas tendencēm. Portāls www.Latvia.eu kalpo kā digitālā vārteja uz Latviju, ļaujot ātri un ērti atrast nepieciešamo informāciju četrās pamatvalodās: angļu, krievu, vācu un franču. Tajā pieejamas arī Stūra mājas virtuālā ekskursija un Latvijas skaistāko vietu apskate 360 grādu leņķī, kā arī vairākas prezentācijas, infografikas, brošūras, simtiem fotogrāfiju un vispārīga informācija par Latvijas vēsturi, kultūru, dabu, ekonomiku un cilvēkiem.

 

Institūts svarīgu lomu atvēl tieši digitālajai komunikācijai, kas ir efektīva izmaksu un mērķauditorijas sasniegšanas ziņā. Pāris gados internetā piesaistīta ievērojama auditorija: valsts oficiālajam portālam ārvalstniekiem www.Latvia.eu - 340 000 apmeklētāju, bet valsts oficiālajai Facebook vietnei If you Like Latvia, Latvia Likes you vairāk nekā 10 miljoni skatījumu gadā.

Portāls izstrādāts sadarbībā ar dizaina aģentūru „Asketic”. Savukārt kopā ar radošo aģentūru „!Mooz” tika radīti Latviju un latviešus raksturojoši videomateriāli, kurus lietotājs var izmantot, lai izveidotu savu video stāstu par Latviju.

 

Video ir pieejami LI Youtube kontā https://www.youtube.com/channel/UC9VUT-czK4kMLSeOpxWdChQ un portālā http://latvia.eu/latvia-place-come-back.

vairāk